Wiele osób dzwoni do nas z zapytaniem czy mamy jakieś materiały przygotowujące do egzaminu na Certyfikat Kompetencji Zawodowych z części problemowej, z zadaniami egzaminacyjnymi do rozwiązania w formie pisemnej.
Kilka przykładowych pytań z rozwiązaniami jest w podręczniku przewoźnika autorstwa Bogusław, Robert Madej CERTYFIKAT KOMPETENCJI ZAWODOWEJ PRZEWOŹNIKA DROGOWEGO. Dodatkowo takie zadania z przykładami rozwiązań udostępnia Instytut Transportu Drogowego. Poniżej możecie się z nimi zapoznać.
Treść zadania:
Jest Pan/i pracodawcą w małej firmie przewozowej. Zatrudnia Pan/i w pełnym wymiarze czasu pracy dwóch kierowców, których stawka godzinowa wynosi 40 zł/godz. (brutto). Dla potrzeb zadania zakładamy, że składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracownika i pracodawcę, albo przez samego pracownika, albo przez samego pracodawcę wynoszą:
- • na ubezpieczenie emerytalne – 19,52% (płatne po połowie przez pracodawcę i pracownika)
- • na ubezpieczenie rentowe finansowane przez pracownika – 1,5%
- • na ubezpieczenie rentowe finansowane przez pracodawcę – 6,5%
- • na ubezpieczenie chorobowe – 2,45% finansowane przez pracownika
- • na ubezpieczenie zdrowotne – 9% finansowane przez pracownika
- • na ubezpieczenie wypadkowe – 1,67% finansowane przez pracodawcę
- • na Fundusz Pracy (FP) – 2,45% finansowana przez pracodawcę
- • na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP) – 0,10% finansowane przez pracodawcę
- • zaliczka na podatek dochodowy – 12% finansowana przez pracownika
W celu dokonania obliczeń należy przyjąć, że liczba dni roboczych w miesiącu wynosi 20, a nominalny czas pracy 8 godzin dziennie. Do obliczeń należy uwzględnić wyłącznie dane podane w treści zadania. Dla każdego kierowcy do obliczeń należy uwzględnić koszt uzyskania przychodu – 250 zł/m-c oraz ulgę podatkową w wysokości 300 zł/m-c.
Należy obliczyć:
1. Płacę netto pierwszego kierowcy, który dodatkowo do wynagrodzenia otrzymuje 17% dodatku stażowego. Wysokość zaliczki na podatek dochodowy tego kierowcy faktycznie odprowadzonej do urzędu skarbowego oraz wysokość obciążenia finansowego z tytułu wynagrodzenia tego kierowcy ponoszonego przez pracodawcę bez wynagrodzenia.
2. Płacę brutto drugiego kierowcy, który w miesiącu obliczeniowym wykorzystał 4 dni urlopu bezpłatnego na pisemny wniosek pracownika. Obliczyć wysokość składki na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne opłacane przez pracownika. Obliczyć miesięczny koszt całkowity ponoszony przez pracodawcę z tytułu zatrudnienia drugiego kierowcy (łącznie z wynagrodzeniem).
UWAGA!
- • Rozwiązanie zadania egzaminacyjnego powinno zawierać opis wykonywanych działań. Nie wystarczą same wyniki liczbowe.
- • Udzielając odpowiedzi proszę nawiązywać do numeru pytania, np. Ad 1, Ad 2.
- • Należy wykorzystywać kartki wyłącznie z logo ITS i numeracją zadania widoczną na każdej stronie – żadne inne kartki nie będą brane pod uwagę przy ocenie zadania.
- • Po zakończeniu egzaminu należy zwrócić wszystkie otrzymane kartki – nawet puste.
- • Każdy arkusz, nawet pusty, należy podpisać.
Przykładowe rozwiązanie:
Ad. 1
Liczba dni pracy w m-cu 20 x 8 godzin/dzień = 160 godzin
160 godz. x 40 zł/godz. = 6400
6400 + 17% dodatku stażowego = 6400 + 1088 = 7488
7488 – jest to podstawa do obliczenia składek na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne
Wyliczenie poszczególnych składek na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne:
Emerytalne 7488 x 9,76% = 730,83
Rentowe 7488 x 1,5% = 112,32
Chorobowe 7488 x 2,45% = 183,46
Suma 1026,61
7488 – 1026,61 = 6461,39
6461,39 – podstawa do obliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne
6 461,39 x 9% = 581,53 (składka na ubezpieczenie zdrowotne)
6461,39 – podstawa obliczenia zaliczki na podatek dochodowy
6461,39 – 250 (koszty uzyskania przychodu) = 6211,39
6211,39 x 12% = 745,36
745,36 – 300 (ulga podatkowa) = 445,36 ≈ 445
Faktycznie odprowadzona zaliczka na podatek dochodowy wynosi 445
Płaca netto pierwszego kierowcy:
7488 – (1026,61+581,53+445) = 7488 – 2053,14 = 5434,86
Obciążenia pracodawcy bez wynagrodzenia
Emerytalne 7488 x 9,76% = 730,83
Rentowe 7488 x 6,5% = 486,72
Wypadkowe 7488 x 1,67% = 125,05
FP i FGŚP 7488 x 2,55% = 190,94
Suma 1533,54
Miesięczny koszt pracodawcy z tytułu zatrudnienia tego kierowcy wynosi 1533,54
Koszt pracodawcy z tytułu zatrudnienia pierwszego kierowcy bez jego wynagrodzenia wynosi 1533,54
Ad. 2 20 x 8 = 160 godz. x 40 zł/godz. = 6400 zł (tj. 6400:20 = 320zł/dzień)
6400 – (4 x 320) = 6400 – 1280 = 5120
Płaca brutto dla 2 kierowcy wynosi: 5120
Emerytalne 5120 x 9,76% = 499,71
Rentowe 5120 x 1,5% = 76,80
Chorobowe 5120 x 2,45% = 125,44
Suma 701,95
5120 – 701,95 = 4418,05 podstawa do obliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne
4418,05 x 9% = 397,62 Składka na ubezpieczenie zdrowotne
Obciążenia pracodawcy z wynagrodzeniem drugiego kierowcy
Płaca brutto 5120
Emerytalne 5120 x 9,76% = 499,71
Rentowe 5120 x 6,5% = 332,80
Wypadkowe 5120 x 1,67% = 85,50
FP i FGŚP 5120 x 2,55% = 130,56
Suma 1048,57
Całkowity koszt pracodawcy to: 5120 + 1048,57 = 6168,57
Treść zadania:
CZ. I.
Jest Pan/i właścicielem przedsiębiorstwa przewozowego obsługującego regularne dalekobieżne linie autobusowe. Ponieważ linie są atrakcyjne, planuje Pan/i zwiększenie liczby realizowanych kursów. W związku z powyższym musi Pan/i podjąć decyzję o leasingu 2 autobusów i zatrudnieniu 2 kierowców.
Przy dalszych obliczeniach należy przyjąć następujące założenia:
Dane do obliczenia kosztów wstępnych inwestycji:
- • cena autobusu – 450 000 zł
- • opłata wstępna za leasing – 10% wartości pojazdu
- • zmiana licencji – średnio 400 zł/pojazd
- • koszt zatrudnienia jednego kierowcy – 600 zł jednorazowo
Koszty eksploatacyjne (miesięczne):
- • płace z narzutami – 3 500 zł dla jednego kierowcy
- • płace z narzutami pozostałych pracowników – 10 000 zł
- • ubezpieczenie ludzi i majątku – 1 000 zł
- • koszt stały – 1 500 zł/pojazd (bez opłat leasingowych)
- • koszty eksploatacyjne – 0,10 zł/paskm na pojazd
- • rata leasingowa wraz z oprocentowaniem – 12 000 zł za każdy pojazd
- • inne koszty – 2 000 zł
Przyjmuje się, że średnia planowana wydajność każdego autobusu wynosi 12 000 paskm dziennie, a rzeczywista liczba dni roboczych wg rozkładu jazdy w roku wynosi 200.
Należy obliczyć:
1. Koszty wstępne inwestycji i koszty eksploatacyjne przedsiębiorstwa poniesione w pierwszym roku.
2. Cenę za 1 paskm gwarantującą 25% nadwyżki przychodów w stosunku do całkowitych kosztów poniesionych w pierwszym roku.
UWAGA!
- • Rozwiązanie zadania egzaminacyjnego powinno zawierać opis wykonywanych działań. Nie wystarczą same wyniki liczbowe.
- • Udzielając odpowiedzi proszę nawiązywać do numeru pytania, np. Ad 1, Ad 2.
- • Należy wykorzystywać kartki wyłącznie z logo ITS i numeracją zadania widoczną na każdej stronie – żadne inne kartki nie będą brane pod uwagę przy ocenie zadania.
- • Po zakończeniu egzaminu należy zwrócić wszystkie otrzymane kartki – nawet puste.
- • Każdy arkusz, nawet pusty, należy podpisać.
Przykładowe rozwiązanie:
Ad. 1
Koszt wstępny inwestycji:
Opłata leasingowa 10%, tj. 2 poj. x 450.000 zł=900.000 zł x 10% = 90.000 zł
Zmiana licencji (400 zł/pojazd) 400zł x 2 poj. = 800 zł
Koszty zatrudnienia kierowców – wystarczy na 1 zmianę 600 zł x 2 kier. = 1.200 zł
Razem 92.000 zł
Roczne koszty eksploatacyjne:
Płace kierowców 12 mies. x 2 kier. x 3.500 zł = 84.000 zł
Płace pozostałych pracowników 12 mies. x 10.000 zł = 120.000 zł
Ubezpieczenia 12 mies. x 1.000 zł = 12.000 zł
Koszt stały 12 mies. x 2 poj. x 1.500 = 36.000 zł
Koszty eksploatacyjne 2 poj. x 12.000 paskm x 200 dni x 0,10 zł/paskm = 480.000 zł
Raty leasingowe 2 poj. x 12 mies. x 12.000 zł = 288.000 zł
Inne koszty 12 mies. x 2.000 = 24.000 zł
Razem 1.044.000 zł
Razem koszty 1.044.000 zł + 92.000 zł = 1.136.000 zł
Ad. 2
Przychód:
1.136.000 x 125% (bo powinno być 25% nadwyżki w stosunku do kosztów) = 1.420.000 zł
Cena za 1 paskm jest to przychód/pracę przewozową, czyli 1.420.000/ 12.000paskm x 2
pojazdy x 200 dni = 0,296 – ok. 0,3 zł/paskm.
CZ. II.
Jest Pan/i właścicielem firmy realizującej międzynarodowy transport pasażerski z siedzibą w Harvic. Do firmy zgłosiła się osoba z prośbą o podanie warunków zorganizowania kompleksowej wycieczki do Francji na pielgrzymkę do Valbon. Grupa liczy 40 osób i zamierza spędzić 5 nocy w tym samym hotelu we Francji. Odjazd i przyjazd grupy – Harvic. Przeprawa przez kanał nastąpi z Dover do Calais – powrót tą samą drogą. W dalszych obliczeniach należy przyjąć następujące założenia:
- • czas trwania wycieczki – 6 dni,
- • na trasie Harvic – Valbon i z powrotem nie przewiduje się noclegów
- • wyjazd grupy z Harvic o godz. 8.00, a jej powrót do Harvic nie później niż do godz. 24.00 ostatniego dnia,
- • odległość Harvic – Dover – 420 km,
- • prom płynie do Calais 2 godz. 00 min,
- • odległość Calais – Valbon – 390 km,
- • pierwszy prom z Dover do Calais odpływa o godz. 2:00, kolejne co 2 godziny, a ostatni o godz. 22.00,
- • pierwszy prom z Calais do Dover odpływa o godz. 1:00, kolejne co 2 godziny, a ostatni o 21.00,
- • na przeprawę promową należy zgłosić się na 1 godz. przed odpłynięciem,
- • średnia prędkość autobusu 60 km/godz.
Należy:
1. Obliczyć łączny czas trwania podróży z Harvic do Valbon przy uwzględnieniu założeń zadania i wymogów prawnych oraz czas trwania jazdy autobusu z Harvic do Valbon. Ilu kierowców powinno obsługiwać tę trasę i uzasadnić dlaczego?
2. Sporządzić harmonogram podróży na trasie z Harvic do Valbon dla wybranej w punkcie 1 załogi. Obliczyć o której godzinie ostatniego dnia kierowca powinien wyjechać z wycieczką z Valbon z powrotem, aby wrócił do Harvic przed godziną 24.00 w sobotę. Podczas obliczeń należy uwzględnić założenia zadania i obowiązujące przepisy.
Przykładowe rozwiązanie:
Ad. 1.
Obliczenie łącznego czasu jazdy:
na odcinku Harwic-Dover = 420 km: 60 km/h = 7 godz.,
na odcinku Calais – Valbon = 390 km: 60 km/h = 6,5 godz.
Łączny czas jazdy wyniósł = 7 godz. + 6,5 godz. = 13,5 godz. przy odległości 810 km.
Jest to więcej niż dzienny dopuszczalny czas jazdy kierowcy wynoszący 9 godz. (wyjątkowo do 10 godzin) – wycieczkę powinno więc obsługiwać dwóch kierowców, ponieważ w drodze nie przewiduje się noclegów.
Czas podróży wyniósł jak w tabelce: Godz. od-do | Jazda | Dyspozycyjność | Przebyte km narast. | Odpoczynek dobowy | Uwagi |
8.00 – 12.30 | 4,5 | 270 | Kierowca 1 | ||
12.30 – 15.00 | 2,5 | 420 | Kierowca 2 | ||
15.00 – 16.00 | 1 | Oczekiwanie na prom | |||
16.00 –18.00 | 2 | Przeprawa promem (czas dyżuru) | |||
18.00- 20.00 | 2,0 | 540 | Kierowca 1 | ||
20.00- 0.30 | 4,5 | 810 | Kierowca 2 | ||
Razem | 13,5 | 3 | 810 | brak |
Treść zadania:
CZ. I.
Jest Pan/i właścicielem rozwijającego się przedsiębiorstwa przewozowego, które zamierza podpisać ze spedytorem umowę na przewóz szybko psujących się artykułów żywnościowych. Koszty w przedsiębiorstwie są wysokie, a po przeanalizowaniu sytuacji finansowej zdecydował Pan/i, że podpisanie umowy wg kryteriów niżej określonych jest korzystne dla przedsiębiorstwa. Jest Pan/i właścicielem dwóch pojazdów odpowiednich do przewozu artykułów szybko psujących się oraz zatrudnia 2 kierowców. W celu terminowej realizacji przewozu musi Pan/i podjąć decyzję o leasingu dwóch samochodów i zatrudnieniu dodatkowo 2 kierowców. Przy dalszych obliczeniach należy przyjąć następujące założenia:
Dane do obliczenia kosztów wstępnych inwestycji:
- • cena jednego pojazdu – 860 000 zł
- • opłata leasingowa 15% ceny pojazdu
- • wypis z licencji na nowy samochód – 880 zł/pojazd
- • koszt zatrudnienia jednego kierowcy – 1400 zł
Dane do obliczenia kosztów eksploatacyjnych (koszty miesięczne):
- • płace z narzutami – 5 200 zł dla jednego kierowcy
- • płace z narzutami wszystkich pozostałych pracowników – 15 000 zł
- • ubezpieczenie ludzi i majątku – 1700 zł
- • koszt konserwacji pojazdów – 1000 zł/pojazd
- • rata leasingowa z oprocentowaniem – 14.000 za każdy pojazd
- • koszt stały – 2 000 zł/pojazd
- • pozostałe koszty – 2 700 zł
- • koszty pracy przewozowej – 0,60 zł/tkm
Podatek dochodowy – 40%.
Przyjmujemy że średnia planowana wydajność pojazdu wynosi 6400 tkm dziennie, a rzeczywista liczba dni roboczych w roku wynosi 185.
Należy obliczyć:
1. Koszty wstępne inwestycji i koszty eksploatacyjne przedsiębiorstwa poniesione w pierwszym roku.
2. Cenę realizacji usługi (zł/tkm) gwarantującą 12% nadwyżkę przychodu w stosunku do wszystkich kosztów poniesionych w pierwszy roku oraz zysk netto jaki osiągnie przedsiębiorstwo w pierwszym roku. Obliczyć przychód w drugim roku gwarantujący 10% nadwyżkę przychodu wyłącznie w stosunku do kosztów poniesionych w drugim roku oraz obliczyć wysokość odprowadzonego podatku w drugim roku.
UWAGA!
- • Rozwiązanie zadania egzaminacyjnego powinno zawierać opis wykonywanych działań. Nie wystarczą same wyniki liczbowe.
- • Udzielając odpowiedzi proszę nawiązywać do numeru pytania, np. Ad 1, Ad 2.
- • Należy wykorzystywać kartki wyłącznie z logo ITS i numeracją zadania widoczną na każdej stronie – żadne inne kartki nie będą brane pod uwagę przy ocenie zadania.
- • Po zakończeniu egzaminu należy zwrócić wszystkie otrzymane kartki – nawet puste.
- • Każdy arkusz, nawet pusty, należy podpisać.
Przykładowe rozwiązanie:
Ad. 1
Koszt wstępny inwestycji:
opłata leasingowa 15% ceny pojazdu tj. 2x 860.000 x 15% = 258.000 zł
wypis z licencji 2×880 = 1.760 zł
koszty zatrudnienia kierowcy 2×1400 = 2.800 zł
Razem 262.560zł
Roczne koszty eksploatacyjne:
płace kierowców 12 mies. x 4 kier. x 5.200 zł = 249 600 zł
płace pozostałych pracowników 12 mies. x 15.000 zł = 180.000 zł
ubezpieczenia pracowników i majątku 12 mies. x 1.700 zł = 20.400 zł
koszt konserwacji pojazdów 12 mies. x 4poj. x 1.000 zł = 48.000 zł
rata leasingowa 2 poj. x 14000 x 12m-cy = 336.000 zł
koszt stały 12 mies. x 4 poj. x 2.000 = 96.000 zł
pozostałe koszty 12 mies. x 2.700zł = 32.400 zł
koszty eksploatacyjne 4 poj. x 6400 tkm x 185 dni x 0,60 zł/tkm = 2.841 600 zł
Razem 3.804.000 zł
Razem koszty 262.560 zł + 3.804.000 zł = 4 066 560 zł
Ad. 2
I rok
Przychód:
4 066 560 + 12% = 4 066 560 + 487.987 = 4.554.547
4.554.547 : 4 poj. x 185 dni x 6400 tkm =
4.554.547 : 4.736.000 = 0,96 zł/tkm – cena realizacji usługi
487.987 – podatek 40% = 487.987 – 195.195 = 292.792
Zysk 292.792
II rok
Przychód:
3.804.000 + 10% = 3.804.000 + 380.400 – = 4 184.400
Podatek 40% z 380 400 = 152.160 zł
CZ. II.
Jest Pan/i odpowiedzialny/a za realizację przewozów artykułów żywnościowych do Belgii. Ma Pan/i podpisaną umowę z ważnym klientem na przewóz mrożonek z Torunia (siedziba firmy) do Brugge (Belgia). Przewóz realizuje jeden kierowca. Ładunek ma być dostarczony do Brugge we wtorek do godziny 14:00. Do obliczeń należy uwzględnić fakt, że kierowca realizuje przewóz zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 561/2006.
Przy dalszych obliczeniach należy przyjąć następujące założenia:
- • w Toruniu, przed wyjazdem, kierowca sprawdza załadunek, dokumenty oraz załatwia niezbędne formalności administracyjne związane z wyjazdem, które trwają 1 godzinę
- • wyjazd nastąpi w poniedziałek o godzinie 8:00
- • odległość z Torunia do Brugge – 1295 km,
- • średnia prędkość – 70 km/h,
- • przed rozładunkiem kierowca załatwia sprawy administracyjne, które trwają 30 minut
- • pod nadzorem kierowcy nastąpi rozładunek – 2 godziny i ponowny załadunku – 2 godziny,
- • w Brugge magazyn jest otwarty 24 godz. na dobę,
- • w Brugge kierowca wykorzystuje regularny odpoczynek.
Należy:
1. Obliczyć czas jazdy z Torunia do Brugge oraz sporządzić szczegółowy harmonogram podróży z wyszczególnieniem jej kolejnych etapów, uwzględniając podane założenia oraz obowiązujące przepisy.
2. Podać, o której godzinie, bez zbędnej zwłoki, może być rozpoczęty kurs powrotny z uwzględnieniem regularnego odpoczynku kierowcy. Ile pełnych kursów (Toruń – Brugie = 1 kurs) kierowca może wykonać w bieżącym tygodniu uwzględniając fakt, że w tygodniu poprzedzającym wyjazd, kierowca wykorzystał 52 godziny jazdy.
Przykładowe rozwiązanie:
Ad 1.
Trasa z Torunia do Brugge 1295 km : 70 km/h = 18,5 godzin jazdy
Plan jazdy:
Poniedziałek
7:00 – 8:00 formalności – inna praca
8.00 – 12.30 jazda 4,5 godziny 315 km
12.30 – 13.15 – 45 min. przerwa
13.15 – 17:15 jazda 4 godziny 280 km
17:15 – 18:00 – 45 min. przerwa
18:00 – 19:00 jazda 1 godzinę 70 km
Aby kierowca dojechał na czas do miejsca rozładunku odpoczynek dzienny skrócony
od 19:00 – 4:00 9 godzin
Wtorek
4.00 – 8.30 jazda 315 km, razem 945 km (4,5 h jazdy)
8.30 – 9.15 (45 min. przerwa)
9.15 – 13.45 jazda 315 km do miejsca docelowego (4,5 h jazdy) – razem 1295 km.
Ad 2.
0d 13:45 – 14:30 przerwa
Od 14:30 – 15:00 sprawy administracyjne
15:00 – 17:00 rozładunek
dzienny odpoczynek od 17:00 do 4:00, ponieważ kierowca musi odebrać regularny odpoczynek
Załadunek od 4:00 do 6:00
Powrót o 6:00
W bieżącym tygodniu kierowca może wykonać wyłącznie 1 pełny kurs, ponieważ zgodnie z rozporządzeniem (WE) 561/2006 art. 6, p.3 łączny czas prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni nie może przekroczyć 90 godzin. Kierowca w poprzednim tygodniu wykorzystał 52 godziny jazdy, to zgodnie z obowiązującymi przepisami w bieżącym tygodniu może wykorzystać wyłącznie 38 godzin jazdy, a czas jazdy na trasie Toruń – Brugge – Toruń wynosi 37 godzin
Natomiast jeśli chodzi o pytania testowe na Certyfikat Kompetencji Zawodowych Przewoźnika Drogowego to w naszej ofercie mamy zarówno na przewóz osób jak i rzeczy. Jest to baza ponad 1500 pytań, które są ciągle aktualizowane przez autora.
Z informacji od klientów oraz firm szkoleniowych wiemy, że zdawalność po ich przerobieniu jest bardzo wysoka. Więcej informacji znajdziecie:
Testy online 2023 Certyfikat kompetencji zawodowych przewoźnika drogowego