Uczę jeździć samochodem. Zbigniew Bem
Praktyczny podręcznik z metodami nauczania jazdy dla instruktorów. Wskazówki, pytania kontrolne i porady, które zwiększą skuteczność Twoich kursów.
Wskazówki metodyczne i pytania kontrolne dla instruktorów nauki jazdy
Opis książki:
Nauczanie jazdy samochodem to znacznie bardziej złożony proces niż się wydaje. Ta książka autorstwa Zbigniewa Bema – pioniera w edukacji instruktorów – to niezbędny przewodnik dla każdego, kto chce skutecznie prowadzić kursy nauki jazdy. Znajdziesz tu praktyczne wskazówki metodyczne, pytania kontrolne oraz szczegółową charakterystykę procesu nauczania, które pomogą Ci podnieść jakość szkoleń i zwiększyć zadowolenie kursantów.
W książce znajdziesz:
-
Metody efektywnego nauczania jazdy — sprawdzone strategie i techniki dla instruktorów
-
Wskazówki metodyczne i praktyczne porady — jak radzić sobie z różnymi sytuacjami podczas kursu
-
Pytania kontrolne dla kursantów — narzędzia do oceny wiedzy i umiejętności
-
Prosty i zrozumiały język — dzięki czemu łatwo wdrożysz teorię w praktykę
Dla kogo jest ta książka?
✔️ Instruktorzy nauki jazdy
✔️ Wykładowcy szkół jazdy
✔️ Osoby przygotowujące się do pracy instruktora
✔️ Każdy, kto chce podnieść swoje kompetencje w zakresie dydaktyki jazdy
Korzyści z lektury:
-
Zwiększenie efektywności prowadzonych kursów
-
Lepsze zrozumienie procesu nauczania
-
Większa satysfakcja zawodowa i profesjonalizm
-
Narzędzia do skutecznej oceny postępów kursantów
Spis treści
Od autora
Część I. Nauczyciel i nauczanie
Instruktor – nauczyciel
Jak ludzie się porozumiewają?
Język ciała
Zależności przestrzenne, czyli operowanie dystansem
Jak nauczyć się języka ciała?
Nieporozumienia w komunikowaniu się między ludźmi
Źródła nieporozumień ze strony nadawcy
Źródła nieporozumień ze strony odbiorcy
Autoprezentacja i nawiązanie kontaktu z grupą, czyli umiejętność zaprezentowania siebie
Umiejętność adekwatnej samooceny
Przekazywanie i przyjmowanie krytyki
Radzenie sobie z krytyką
Zachowania agresywne – jak sobie z nimi radzić?
Niektóre zachowania redukujące albo osłabiające agresję
Zachowania asertywne
Radzenie sobie ze stresem własnym i ucznia
Umiejętności dydaktyczne
Jak będziesz nauczał?
Umiejętność przekazywania wiedzy
Umiejętność aktywnego słuchania
Umiejętność doboru zasad i metod nauczania
Planowanie czasu zajęć
Formułowanie celów dydaktycznych
Sporządzanie konspektów
Podsumowanie
Jak sobie radzić z tremą?
Podsumowanie
Pytania kontrolne
Test sprawdzający
Część II. Uczeń i uczenie się
Nauczanie dorosłych
Sprawność psychofizyczna kierującego pojazdem
Funkcje psychofizjologiczne odpowiedzialne za odbiór informacji
Funkcje psychofizjologiczne odpowiedzialne za przetwarzanie informacji
Funkcje psychofizjologiczne odpowiedzialne za sprawność psychoruchową kierowcy
Szybkość i stałość reakcji
Koordynacja pracy rąk
Koordynacja wzrokowo – ruchowa
Wrażliwość kinestezyjna
Cechy osobowości a bezpieczne kierowanie pojazdem
Wpływ czynników szkodliwych na sprawność psychofizyczną kierowcy
Zmęczenie
Alkohol
Środki farmakologiczne
Inne środki działające zakłócająco na sprawność psychofizyczną kierowcy
Narkotyki
Warunki meteorologiczne
Etyka instruktora nauki jazdy
Podsumowanie
Pytania kontrolne
Literatura
Informacje dotyczące bezpieczeństwa
Lista ostrzeżeń dotyczących bezpieczeństwa książek oparta o wymagania Rozporządzenia (UE) 2023/988 w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (GPSR):
1. Ryzyko skaleczeń:
a) Sprawdź książkę pod kątem ostrych krawędzi lub zszywek, które mogą spowodować skaleczenia.
b) Uważaj na okładki z twardego papieru, które mogą mieć ostre rogi.
2. Zagrożenie pożarowe:
a) Przechowuj książki z dala od źródeł ciepła i ognia.
b) Unikaj przechowywania książek w miejscach narażonych na bezpośrednie działanie promieni słonecznych, aby zapobiec zapłonowi.
3. Zagrożenie dla zdrowia:
a) Długotrwałe czytanie może prowadzić do zmęczenia wzroku, bólów głowy i problemów z koncentracją.
b) Zapewnij odpowiednie oświetlenie podczas czytania, aby zmniejszyć zmęczenie wzroku.
c) Regularnie rób przerwy podczas czytania, aby odpocząć oczom i rozluźnić mięśnie.
4. Zagrożenie dla zdrowia psychicznego:
a) Książki z niektórych kategorii mogą zawierać treści kontrowersyjne lub niezgodne z Twoimi przekonaniami. Przed przeczytaniem, zapoznaj się z opiniami innych czytelników.
b) Intensywne wchodzenie w świat fantasy, science fiction czy horroru może prowadzić do oderwania od rzeczywistości i problemów z rozróżnieniem fikcji od realnego świata.
c) Zawartość niektórych książek (przemoc, okrucieństwo, sceny drastyczne) może negatywnie wpływać na zdrowie emocjonalne, powodować stres, niepokój, a nawet depresję.
5. Zagrożenie dla dzieci:
a) Małe dzieci mogą wkładać książki do ust, co może prowadzić do zadławienia lub połknięcia małych elementów.
b) Nadzoruj dzieci podczas czytania książek i upewnij się, że nie wkładają ich do ust.
c) Treści zawarte w książkach mogą być nieodpowiednie dla dzieci i młodzieży ze względu na swoją tematykę (przemoc, erotyka, itp.). Zawsze sprawdzaj oznaczenia wiekowe i dostosuj lekturę do wieku i dojrzałości dziecka.
6. Utrzymanie książek w dobrym stanie:
a) Przechowuj książki w suchym i czystym miejscu, aby zapobiec rozwojowi pleśni i uszkodzeniom spowodowanym przez wilgoć.
b) Unikaj przechowywania książek w miejscach narażonych na ekstremalne temperatury i wilgotność.
c) Regularnie czyść książki z kurzu i brudu, aby zachować ich wygląd i trwałość.
7. Źródła informacji:
a) Sprawdzaj wiarygodność informacji zawartych w książce, szczególnie jeśli wykorzystujesz je do celów edukacyjnych lub zawodowych.
b) Zwróć uwagę na datę publikacji, ponieważ wiedza w niektórych dziedzinach szybko się dezaktualizuje.
c) Podczas korzystania z linków lub zasobów internetowych podanych w książce zachowaj ostrożność i stosuj zasady bezpieczeństwa w sieci.
8. Prawa autorskie:
a) Przestrzegaj praw autorskich treści udostępnionych w książce.
Dane producenta
Grupa IMAGE Sp. z o.o.
ul. Ratuszowa 11
03-450 Warszawa
Poland
(22) 465 25 65
office@grupaimage.pl