Psychopraktyczny egzamin na prawo jazdy
„Psychopraktyczny egzamin na prawo jazdy” – praktyczny przewodnik dla edukatorów Podręcznik autorstwa Beaty Lewandowskiej łączy wiedzę psychologiczną, dydaktyczną i praktyczną, oferując unikalne spojrzenie na proces szkolenia kierowców. Znajdziesz tu autorską typologię kursantów, analizę stresu i emocji podczas egzaminu oraz praktyczne porady dla instruktorów. To książka pełna pasji, która inspiruje i wspiera rozwój każdego edukatora.
„Psychopraktyczny egzamin na prawo jazdy” – podręcznik, jakiego jeszcze nie było
„Psychopraktyczny egzamin na prawo jazdy”, autorstwa Beaty Lewandowskiej, to wyjątkowa publikacja, która łączy w sobie ogromną wiedzę merytoryczną, wieloletnie doświadczenie i pasję autorki. Beata Lewandowska, ceniona instruktorka i egzaminatorka, poświęciła swoją karierę nie tylko doskonaleniu umiejętności kierowców, ale także szkoleniu i wspieraniu instruktorów oraz egzaminatorów. Dzięki jej zaangażowaniu, podręcznik ten stał się niezbędnym narzędziem w pracy osób związanych z edukacją w zakresie prawa jazdy.
W książce znajdziesz:
-
Autorską typologię kandydatów na kierowców, która humorystycznie i trafnie opisuje różne postawy kursantów, takie jak „Prymus”, „Agresor” czy „Strateg”.
-
Analizę reakcji na sukces i porażkę egzaminacyjną, pomagającą zrozumieć emocjonalne i psychologiczne mechanizmy działania kursantów.
-
Omówienie stresu jako czynnika determinującego zachowanie, wraz z praktycznymi wskazówkami, jak radzić sobie ze stresem podczas szkolenia i egzaminu.
-
Przyczyny niepowodzeń egzaminacyjnych, w tym formalne, emocjonalne, zdrowotne i komunikacyjne, które stanowią cenny materiał do analizy i poprawy procesu dydaktycznego.
-
Techniki motywacyjne i rolę instruktora jako edukatora, które pomagają w skutecznym prowadzeniu zajęć i budowaniu pozytywnej relacji z kursantami.
Książka jest nie tylko praktycznym przewodnikiem, ale również inspiracją do refleksji nad procesem szkolenia i egzaminowania. Choć zabrakło w niej dwóch zaplanowanych rozdziałów – o dydaktyce oraz etyce – tematykę pierwszego z nich uzupełnił znany psycholog transportu Andrzej Markowski, dostarczając dodatkowej wartości merytorycznej.
„Psychopraktyczny egzamin na prawo jazdy” to lektura obowiązkowa dla instruktorów, egzaminatorów i wszystkich, którzy chcą podnieść swoje umiejętności i jakość szkolenia. To książka pełna pasji, wiedzy i życzliwości, które pozostawiła po sobie autorka, zarażając nimi kolejne pokolenia edukatorów.
Spis treści
Od Wydawcy
Od Autorki
Wprowadzenie do tematyki
Humor z „prawego fotela”
Autorska typologia kandydatów na kierowców
Postawa typu „Agresor”
Postawa typu „Arogant”
Postawa typu „Dyplomata”
Postawa typu „Loser”
Postawa typu „Negocjator”
Postawa typu „Prymus”
Postawa typu „Racjonalista”
Postawa typu „Słodziak”
Postawa typu „Strateg”
Postawa typu „Twardziel”
Postawa typu „Wesołek”
Postawa typu „Żebrak”
Reakcje na sukces i porażkę egzaminacyjną
Reakcje na sukces egzaminacyjny
Reakcje na porażkę egzaminacyjną
Stres jako czynnik determinujący zachowanie człowieka
Stres jako element funkcjonowania człowieka w środowisku materialnym i osobowym
Zachowanie człowieka w sytuacji stresowej – ujęcie psychofizyczne
Wpływ stresu na efektywność działania
Osobnicze reakcje na stres
Radzenie sobie ze stresem
Motywacja jako czynnik determinujący zachowanie człowieka
Motywacja jako element osobowości
Prawa motywacji Yerkesa-Dotsona
Facylitacja społeczna
Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna podczas egzaminu na prawo jazdy
Emocje jako czynnik determinujący zachowania człowieka
Emocje jako element osobowości
Temperament jako element osobowości (Teoria Hipokratesa-Galena)
Źródła wzmocnienia emocji negatywnych na egzaminie
Źródła wsparcia w pokonaniu negatywnych emocji na egzaminie
Rola instruktora i egzaminatora w kształtowaniu emocji pozytywnych
Przyczyny niepowodzeń egzaminacyjnych
Przyczyny formalne
Przyczyny zdrowotne
Przyczyny emocjonalne niepowodzeń egzaminacyjnych
Przyczyny merytoryczne
Problemy z komunikacją jako przyczyna niepowodzeń egzaminacyjnych
Problemy z komunikacją interpersonalną w szkoleniu
Problemy z komunikacją interpersonalną w egzaminowaniu
Sylwetka nauczyciela instruktora-edukatora
Postawy nauczyciela – instruktora a postawy uczestników kursu
Techniki motywacyjne
Obszary szkolenia/treningu
Dekalog prowadzącego zajęcia instruktora-nauczyciela
Uwagi końcowe
Bibliografia
Informacje dotyczące bezpieczeństwa
Lista ostrzeżeń dotyczących bezpieczeństwa książek oparta o wymagania Rozporządzenia (UE) 2023/988 w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (GPSR):
1. Ryzyko skaleczeń:
a) Sprawdź książkę pod kątem ostrych krawędzi lub zszywek, które mogą spowodować skaleczenia.
b) Uważaj na okładki z twardego papieru, które mogą mieć ostre rogi.
2. Zagrożenie pożarowe:
a) Przechowuj książki z dala od źródeł ciepła i ognia.
b) Unikaj przechowywania książek w miejscach narażonych na bezpośrednie działanie promieni słonecznych, aby zapobiec zapłonowi.
3. Zagrożenie dla zdrowia:
a) Długotrwałe czytanie może prowadzić do zmęczenia wzroku, bólów głowy i problemów z koncentracją.
b) Zapewnij odpowiednie oświetlenie podczas czytania, aby zmniejszyć zmęczenie wzroku.
c) Regularnie rób przerwy podczas czytania, aby odpocząć oczom i rozluźnić mięśnie.
4. Zagrożenie dla zdrowia psychicznego:
a) Książki z niektórych kategorii mogą zawierać treści kontrowersyjne lub niezgodne z Twoimi przekonaniami. Przed przeczytaniem, zapoznaj się z opiniami innych czytelników.
b) Intensywne wchodzenie w świat fantasy, science fiction czy horroru może prowadzić do oderwania od rzeczywistości i problemów z rozróżnieniem fikcji od realnego świata.
c) Zawartość niektórych książek (przemoc, okrucieństwo, sceny drastyczne) może negatywnie wpływać na zdrowie emocjonalne, powodować stres, niepokój, a nawet depresję.
5. Zagrożenie dla dzieci:
a) Małe dzieci mogą wkładać książki do ust, co może prowadzić do zadławienia lub połknięcia małych elementów.
b) Nadzoruj dzieci podczas czytania książek i upewnij się, że nie wkładają ich do ust.
c) Treści zawarte w książkach mogą być nieodpowiednie dla dzieci i młodzieży ze względu na swoją tematykę (przemoc, erotyka, itp.). Zawsze sprawdzaj oznaczenia wiekowe i dostosuj lekturę do wieku i dojrzałości dziecka.
6. Utrzymanie książek w dobrym stanie:
a) Przechowuj książki w suchym i czystym miejscu, aby zapobiec rozwojowi pleśni i uszkodzeniom spowodowanym przez wilgoć.
b) Unikaj przechowywania książek w miejscach narażonych na ekstremalne temperatury i wilgotność.
c) Regularnie czyść książki z kurzu i brudu, aby zachować ich wygląd i trwałość.
7. Źródła informacji:
a) Sprawdzaj wiarygodność informacji zawartych w książce, szczególnie jeśli wykorzystujesz je do celów edukacyjnych lub zawodowych.
b) Zwróć uwagę na datę publikacji, ponieważ wiedza w niektórych dziedzinach szybko się dezaktualizuje.
c) Podczas korzystania z linków lub zasobów internetowych podanych w książce zachowaj ostrożność i stosuj zasady bezpieczeństwa w sieci.
8. Prawa autorskie:
a) Przestrzegaj praw autorskich treści udostępnionych w książce.
Dane producenta
Grupa IMAGE Sp. z o.o.
ul. Ratuszowa 11
03-450 Warszawa
Poland
(22) 465 25 65
office@grupaimage.pl